Blanco mixer hiphop med baile funk
Mindst to gange i sin karriere har Blanco været i frontlinjen for en massiv kulturel ændring inden for britisk musik. Først sammen med resten af musikgruppen Harlem Spartans i starten af drills formative år, og derefter da han gik solo og overraskede alle med et projekt - City Of God - der skiftede glidende 808'ere ud med baile funk.
Blanco udforskede sin musiksmag på et tidspunkt, hvor grime forsvandt ud af syne, og den mest spændende nye musik, i hvert fald i hans øjne, kom fra den anden side af Atlanten, hvor navne som 50 Cent og T.I. satte tempoet i rapverdenen.
Da han var midt i sine teenageår, hørte han om en lokal ungdomsklub i Kennington, hvor unge kunstnere indspillede sin musik gratis. Sammen med Bis, Zeeko og et par andre Harlem Spartans tog han til ungsdomsklubben hver fredag og begyndte at udvikle det, der skulle blive til "Harlem"-lyden. De tidlige dage havde stor indflydelse på Blancos fremtidige musik:
"At the youth club, you weren’t allowed to swear in your music,” fortæller han. “that’s why I don’t really swear on my songs now because when I was recording back then, no one was swearing.”
Blancos første soloprojekt, City Of God (2021), var et skelsættende øjeblik i britisk drill, også selvom det slet ikke var rigtig drill, var det et helt unikt stykke arbejde fra en af genrens grundlæggere. Da en ny bølge af tilflyttere begyndte at forvandle undergrunds-drill til det hitlisteerobrende mainstreamfænomen, det er i dag, lod Blanco verden vide, at tingene havde ændret sig.
Nu er der et nyt projekt på vej, og det er ikke nødvendigvis en efterfølger til City Of God. "City Of God had a concept,” forklarer han. “This one kinda has a concept, but at the same time, these are songs that I’ve put together. I don’t like to call my releases mixtapes or albums, I just call them projects. But if I had to pick, I’d say City Of God was more like an album and this one sounds more like a mixtape.”